UTGIVEN
MUSIK

Lucas Scheffold:
Ett Folk Teknologiskt Projekt
(LS14 2014)
Ett Folk Teknologiskt Projekt är en samling experimentella inspelningar jag gjort
2012-2013*
där jag lekt med idén att framföra en del svenskt låtspel i en något annorlunda,
techno inspirerad tappning.
Därefter inviterade jag några av mina vänner till att ge sina egna musikaliska bidrag
vilket resulterade i detta lilla EP-album.
Jag hoppas albumet kan vara till inspiration och glädje, samt få oss att våga tänja ramarna
för vår folkmusik.
* ”Springlek” och ”Masckaloop” är inspelade flera år tidigare i Köpenhamn.
Hela albumet går även att lyssna på och ladda ner här!

Lucas Scheffold:
Notes Without my hands
(LS13 2012)
A Collection of non performed music
Denna skiva bygger på mer "klassiska" kompositioner samt en del sånger i instrumental tappning
som jag skrev på 80-talet.
Musiken är i sin tur arrangerad och inspelad hösten 2003 då jag i några månader inte hade någon känsel i min ena hand och därför inte kunde spela.
Musiken är därför helt och hållet programmerad och framförs med samplingar jag gjort av mina instrument.
10 år senare gav jag nu ut denna skiva eftersom den representerar en helt annan musikalisk sida av mig själv och som jag önskar ge till omvärlden.
Läs mer om skivan här
Ett smakprov från skivan:
A Fateful Jig in E minor.mp3
Lucas Scheffold:
Tid
(LS12 2009)
2009 gav jag ut min soloskiva "Tid" som är en samling av de bästa av mina gamla sånger.
Skivan spelade jag in tillsammans med några av mina vänner ett par år tidigare och en del av inspelningarna bygger på
portastudio inspelningar som jag gjorde på 80-talet.
Här kan du läsa om skivan!
Här kan du lyssna!
http://www.myspace.com/lucasscheffold
Pressbilder finner du här!
Här
följer en pressentation av de produktioner där jag
varit musikaliskt medverkande
samt i flera
fall också stått för produktionen.
Jag har själv stått för inspelning, mixning och mastering
så tillvida att inget annat anges.
Senare följer
en presentation av min helt egna musik som jag själv utgivit på
kassett
eller CD.
Många
av dessa produktioner är utgivna i mycket små upplagor och
flera av CD-skivorna har jag bränt själv efter behov.
Men först
de kollektiva produktionerna:

Lucas
Scheffold & Helle Andersen:
Blå
Polskor
(utgiven tillsammans med Helle Andersen 2006)
LOH 02
Lucas Scheffold:
gitarr
Helle Andersen: elbas
Olle Lindvall: spansk gitarr
Christian Coff: tvärflöjt
Blå Polskor
är ett möte mellan gitarrspel i öppna stämningar och traditionell svensk
folkmusik.
Detta har skapat både andra förutsättningar och en ny klangbild.
De öppna stämningarna väver samman melodi och ackompanjemang och då gitarren
möter en elbas,
reser musiken ännu längre bort från de traditionella ramarna.
Det har därför varit en både spännande och utmanande upptäcksresa i musiken
genom åren.
Blå Polskor
präglas starkt av vår kärlek till polskan.
De ofta ganska vemodiga polskorna, så väl Väster Dalarnas springlekar
som de Småländska slängpolskorna,
äger en självklar mystik som på något sätt påminner oss om den natur vi
är en del utav och den magi, kraft och längtan
som finns just i enkelheten.
Utöver den
traditionella musiken återfinns också våra egna polskor och valser,
vissa i vemod, andra i glädje men alla i stor förundran.
Skivan är
inspelad under olika tillfällen under åren 2003 - 2005 i vår egen inspelningsstudio.
De tidiga inspelningarna är gjorda i Christiania medan de senare är inspelade
i Småland.
Konceptet och grundtanken har dock ändå varit den samma,
En resa i enkelhet genom Blå Polskor och andra små låtar
All icke
traditionell musik komponerad av: Lucas Scheffold
Produktion & arrangemang: Lucas Scheffold & Helle Andersen,
Inspelning, mixning & mastering: Lucas Scheffold 2003-2005
© Lucas Scheffold & Helle Andersen Sweden 2006 ALL RIGHTS RESERVED n©b
LOH 02
Produktionen
går att beställa på CD!
Blå
Polskor har en egen hemsida!
Där kan du läsa mer och höra en hel del smakprov!
Du kan också besöka oss på My Space:
www.myspace.com/scheffoldandersen
|
 |
Lucas
Scheffold & Helle Andersen:
En anden
slags låtar
(hembränd
utgåva tillsammans med Helle Andersen 1998)
Lucas Scheffold:
gitarr
Helle Andersen: elbas
En anden
slag såtar var Helles och min första soloskiva.
Denna skiva finns i egen hembränd utgåva.
En anden
slags låtar er en varieret samling "låtar" med baggrund i og inspiration
af svensk og irsk folkemusik.
Meget af materialet er nykomponeret,
mens andre låtar har sin oprindelse i den gamle spillemands tradition.
Til forskel fra traditionel spillemandsmusik er musikken på denne her
plade,
arrangeret for guitar og elbas.
Guitaren spilles for det meste i åbne stemninger og i såkaldt "picking"-stil,
hvilket gør det muligt at integrere melodi og klang på en ny måde.
Pladen er tænkt til at give et temmeligt vidt og varieret billede af den
musik vi fremfører
som duo i forskellige sammenhænge, over alt fra pubs til gader og torve.
I de tilfælde, hvor låtarne har traditionel oprindelse, er det værdt at
påpege,
at de i ganske høj grad er præget af vores egen spillestil og vores egen
tolkning af musikken.
En af vores tanker med musikken er at vove at nyskabe og udvide billedet
af folkemusikken,
en musik i stadig bevægelse og forvandling.
Og dog i respekt for at bevare den spillemandstradition vi har,
og viljen og muligheden til at kunne føre den videre i tiden og i verden.
Lucas Scheffold: guitar
Helle Andersen: el-bas
Tak til: Ann Bjørg Lien for den smukke vals, "Fele-feber".
Euskefeurat for jiggen "En fri man".
Jan Olof Strindberg for guitar arrangementet på "Sheebeg and Sheemore".
Göran Kunstbergs for arrangementet på "Jämtlänsk Brudmarsch".
Ulf Linderoth som fotograferede os ude i haven.
De andre utraditionelle låtarne er komponeret af Lucas Scheffold
mens de traditionelle, stammer fra forskellige dele af Sverige og visse
andre fra Irland.
Arangement af de andre låtarne: Lucas Scheffold & Helle Andersen.
Musikken er indspillet af Lucas Scheffold
Autogena, Christiania, København 1997-98.
Produktionen
går att beställa från mig på CD!
Här kan du höra några smakprov!
Rosendalvals-128kbps.mp3
(933 kb)
Rosendalvals är en egen vals, tillägnad min far, hans fru och deras katt,
Prinskorven i Rosendal.
Original längd: 1.49
Klippets längd: 1 min.
Jig-128 kbps (1,49 Mb)
Egen komponerad jig i öppen stämning
Bourre till Helle (2.09 MB)
Egen bourrèe skriven till Helle
Fylgja
Fylgja är
vår dansk-svenska folkmusikgrupp.
Tillsammans är vi en brokig skara individer med ganska olika musikalisk
bakgrund.
Resultatet har blivit en ganska gränsöverskridande fussion mellan
traditionell folkmusik och ohämmad improvisation.
Fylgja har
gett ut två skivor under åren.
Välkommen
till Fylgjas hemsida!

Fylgja:
Strå
(utgiven av
Fylgja 2003)
FYL002
Lucas Scheffold:
gitarr och sång
Helle Andersen: elbas
Christian Coff: tvärflöjt och melodika
Kerstin Backlin: violin
Mikkel Hornes: trummor och trumpet
"Her høres
guitaren som et melodibærende instrument ved siden af violinen,
og på en rytmisk bund af bas, fejeblad og hjulkapsel spiller tværfløjten
soloer der giver el-guitarister baghjul i vild lyd"
Denna CD
är liksom vår första, inspelad i vår egen studio på Autogena i Christiania.
Skivan fick namnet "Strå", inspirerat av Autogenas vassbeklädda strand.
Skivans tyngdpunkt ligger på traditionella polskor från Västerdalarna,
men liksom våra egna kompositioner har de präglats av Fylgjas egen klang
och arrangemang.
Klangen fick den här gången dessutom en ordentlig skjuts med hjälp af
navkapslar och sopskyffel.
Produktionen
går att beställa från mig på CD!
Smakprov från skivan finns på www.fylgja.com
|
 |
Fylgja:
"Bananen og Krukken"
(utgiven av Fylgja 2003)
FYL321
"Bananen
og Krukken" har egentligen ingen titel utan är Fylgjas första
skiva.
Fylgja er et dansk-svensk orkester.
Musikerne kommer med vidt forskellige baggrunde.
Alligevel er alle på en eller anden måde fra Norden.
Det afspejler sig i musikken,
der ofte tager udgangspunkt i egne sange,
men trækker på meget forskellige kilder
og bevæger sig mange forskellige steder hen.
Helle Andersen:
bas
Christian
Coff: tværfløjte, seljefløjte og melodika
Lucas Scheffold:
guitar og sang
Kerstin Backlin:
violin
Fabian Scheffold:
percussion og calimba
Skivan
är så gott som slutsåld!
Några få exemplar finns kvar!
Därför har vi bestämt att i stället publicera den så att
du här kan höra den eller ladda ner den gratis!
Vill
du veta mer om Fylgja!
Klicka här!
|
 |
Folk og
Ravn i København
(Utgiven av Nørrebro Folkets Hus 1997)
FHCD1
Folk og Ravn i København är en dokumentation av nyskriven
dansk folkmusik
innom NørrbroFolkets hus på Stengade.
Hösten-96
arbetade jag tillsammans med Emmerik Warburg
med att dokumentera så mycket som möjligt av den musik
som skapats de senaste 25 åren, bland spelmän i Köpenhamn.
Till Skånes musiksamlingar i Lund,
kom vi att inspela och dokumentera flera timmars material
med nyskrivna låtar, spelade av kompositörena själva.
Av detta material, valde vi sedan ut mellan en till två låtar
av resp. kompositör,
till utgivning på en samlings-CD.
Resultatet blev nära 74 minuters musik av 22 olika kompositörer.
Anlednigen till utgivningen var att Folkets hus på den tidpunkten,
firade sitt 25-års jubileum.
Till Cd'n trycktes också en bok där alla låtar finns
nertecknade.
Produktionen är rakt igenom ideel och bekostades av de medverkande
själva..
Mastering:
Emmerik Warburg
Produktionen
är slutsåld!
Vill du
läsa mer om Folkets Hus och skivan?
Klicka
här!
|
 |
Alfheim:
in rough outline
(Värnixe
Records 2000)
Alf 005
Denna skiva fick jag äran att inspela under olika perioder, åren
1999-2000.
Jag kom också själv att bli med i bandet efter den första
inspelningen.
Alfheim har under sin 12-åriga historia, blivit ett stort namn på
västkusten
och detta album är den 5'e av deras produktioner.
Skivan innehåller 73 minuter irländsk musik, allt ifrån
ballader till låtspel
och stämningen sträcker sig från finlir till pub-ös.
Medverkande
på skivan är:
Lucas Scheffold: gitarr
Daniel Källgren: fiol
Axel Boberg: sång & elbas
Pillis Karlsson: sång, gitarr, bodhran & flöjt.
Fabian Scheffold: trummor & calimba
Frannk Boberg: sång, dragspel, tamburin & skedar
Martin "Rack" Eliasson: sång & gitarr
Nu kan du höra Smakprov!
Jenny Gray's Whisky (3.53 MB)
The Pipe on the Hob ( 6.50 MB)
|
 |
Asa Klitt
(Utgiven
av Asa Klitt på kassett 1993)
Egen & traditionell sv. folkmusik
Detta album gavs första gången ut 1993.
Den gången i form av en kassett.
Asa Klitt som denna konstellation, existerade 1993-94.
Vi deltagande musiker kom däremot att medverka tillsammans med varandra
i andra olika konstellationer och under olika arbetsnamn.
Asa Klitt var däremot en milstolpe i vår musikaliska historia
och kom att bana vägen för ett framtida samarbete.
I dag anser
jag att detta album äger en stor kult-status!
och det vore synd att inte nyproducera detta verk på CD.
Även om vi musiker med tiden kanske gick lite skilda vägar
så lever denna musik i lika grad, nu som då.
Inspelningen
gjorde jag i Skogsnäs 1993
på en 4-kanals portastudio.
Medverkande på skivan är:
Göran Kunstbergs
Anders Ahl
Olle Lindvall
Lucas Scheffold
Cecilia Hvarfner
Kassettbanden
är slutsålda men produktionen går att beställa från
mig på hembränd CD!
Här kan du höra smakprov!
Miriams Vals (3.55 MB)
Olle Lindvall
Stjärnvandraren (3.45 MB)
Olle Linvall
Egna
produktioner i begränsad upplaga
Här följer en presentation av min egen musik som jag gett ut
under åren i mycket begränsad upplaga
på kassettband och vid senare tidpunkt masterat för CD-utgivning
i enstaka hembrända exemplar
|
 |
Ballader
om livet
(1987)
var min första egna kassett, innehållandes mina egna visor.
Jag levde på den tiden som gatumusikant och framförde mina
visor runt om i Europa.
Inspelningen gjorde jag på en portastudio 1987 med enbart min gitarr
och sång.
Idag räknar jag den här produktionen som kuriosa
och kassetten finns bara kvar i några enstaka exemplar.
Ej utgiven på CD!
|
 |
Förseglat
rum
(1989)
är ett blandat urval av mina visor och andra eteriska kompositioner,
arrangerade för enmansorkestern "mig själv"
Det är också en portastudio-produktion,
inspelad med diverse olika akustiska instrument, så som flöjt
och tramporgel.
Kassetten finns kvar men jag räknar även den till avdelningen
kuriosa.
Ej utgiven
på CD!
|
 |
I det stora ljuset - Eterisk improvisation (1990)
är förutom låten "Rymd över alla rymder", en samling rena
improvisationer,
vissa av dem till en del av rnina dikter, som jag spelat in med hjälp
av en 4-kanals portastudio,
under olika tillfällen och i skiftande miljöer under åren 1987-1990.
Eftersom musiken uteslutande bygger på improvisation,
saknar emellertid vissa sekvenser fulländad struktur.
Men jag har valt att ändå behålla den ursprungliga inspelningen,
dels eftersom det är svårt och ibland nära på omöjligt
att återskapa samma känsla
då musiken i förväg är planerad och arrangerad,
dels for att vissa stycken på kassetten är rena känslouttryck
och därför helt omöjliga att återskapa.
De tidigare inspelningarna är gjorda i en förortslägenhet,
därefter i olika miljöer runt om i landet, samt de senare i
en vagn ute i skogen.
Jag har därför använt de instrurnent som jag för stunden
haft till hands.
I bland bara gitarrer, i bland en tramporgel och på senare tid, enklare
synthesizers.
Mixningen är gjord våren 1990 i vår nuvarande studio hemma på gården,
någonstans i de norländska skogarna.
Här kan du höra / ladda ner hela albumet!
|
 |
I OVISS
TID (1990)
är den fjärde av mina egna produktioner.
Musiken är inspelad på en 4-kanals portastudio,
under olika tillfällen i och runt om Skogsnäs Ångermanland Sverige, under
året 1990
Flertalet av sångerna är inspelade hemma hos Danne på Kilåmon,
den vecka då jag bodde där och försökte ta hand om djuren.
"Musiken är tillägnad vår skälvande jord och den ovissa tid vi nu lever
i.
Då vi nu trätt in i Vattumannens tidsålder, nalkas vi troligen snabbt
en avgörande vändpunkt.
Vad utgången blir, bör vi kanske inte sia om men faktum är: att vända
den utveckling som hotar förinta oss, kräver en större förändring än knappt
någon av oss vågar inse.
Samtidigt som vi kanske inser att problemet ligger i hela vår struktur,
kanske rent utav intimt förknippat med hela vårt mänskliga väsen, borde
vi mer än någonsin försöka leva i respekt för livet och den kraft vi blott
är en del utav.
Ty livet är i allt"
Instrumenten
jag använt är:
Stål- och nylonsträngad gitarr, el-gitarr, el-bas, blockflöjt, analoga
synthesizers, bongos, tablas och annat slagverk. Trumsett ("I en oviss
tid") samt tramporgel ("Svit i DADGAD")
Här kan du höra / ladda ner hela albumet!
|
 |
Det glömda
fröet (1992)
skulle egentligen ha blivit utgiven redan 1992.
Av ekonomiska skäl kom jag att skjuta upp utgivningen på obestämd tid,
vilket medförde att åren gick ock materialet kom att kännas oaktuellt
ock förlegat.
Sedan 1998 har jag börjat leta fram mina gamla inspelningar för att ny-utgiva
dem på CD.
"Det glömda fröet" är i dagens läge, inte någon representation av den
musik jag komponerar eller utgiver.
I stället ser jag denna gamla produktion som kuriosa med vissa kvalitéer
som hörde den tiden till,
utan anspråk på vare sig teknisk eller musikalisk perfektionism,
Anledningen till att jag utgiver denna produktion är först och främst
för att dokumentera och arkivera den musik som jag skapade i ögonblicket.
Denna CD-produktion blir därför mycket begränsad!
En del av inspelningarna är arrangerade visor, andra inspelningar bygger
på ren improvisation.
Tanken var på den tiden att presentera ett lite mer varierat urval av
den musik jag skapade. Omslagsbild: Linoliumtryck av Fabian Scheffold
Tack till Lennart Konvaljen Johansson som råkade trilla in i studion då
jag höll på med inspelningen av "Vi har andar, andar har vi",
vilket gav inspelningen en extra dimension med ett så vitalt körande.
Tack också till Stefan Nyberg för elgitarr-solot på låten "Där vägar tar
slut".
Inspelningarna är gjorda på en 4-kanals portastudio under åren 1990-91.
Inspelningarna ägde rum i Mayki's keramikverkstad på gården i Skogsnäs
Ångermanland.
Endast
CD!
Här kan du höra / ladda ner hela albumet!
|
 |
Samlade
Visor
(1992)
gav jag första gången ut 1992.
Tanken var den gången att presentera mitt eget visprogram
som jag framförde då jag uppträdde som trubadur runt om i landet.
"Samlade visor" kom att bli den största och mest omfattande samling av
mina egna visor.
Av den anledningen bestämde jag mig för att nyutge samlingen på CD,
om än i högsta grad liten och begränsad upplaga.
Produktionen är på det viset mycket unik med tanke på att den kom att
bli en dokumentation
av de visor jag gjort under åren
och som överlevt
tidens tand.
Visorna är skrivna under åren 1980 - 1990.
Musiken är till skillnad från många av mina andra produktioner,
ej orkester-arrangerad
utan inspelad direkt med bara gitarr och sång.
Inspelningen är gjord på en 4-kanals portastudio, hösten-91,
i Skogsnäs, en liten by, någonstans i de norrländska skogarna.
Vill du
höra skivan?
I dag (2009) upplever jag inte att dessa inspelningar representerar mig och mitt framförande idag.
Däremot tycker jag ändå att det är kul att dela med mig av dessa visor och jag ser det själv som en form av kuriosa.
Här kan du höra / ladda ner hela albumet!
Är du
intresserad av att läsa en del av mina sångtexter
så kan du titta på min
Poesi-sida
|
 |
Open Tunes
(1992)
is a demonstration of some of my instrumental guitar music.
All tunes are played in different open tunings.
It is an attempt to create a new and different way to use the acoustic
guitar
as a solo instrument but with such a complete arrangement as possible.
Most of the tunes are also sparesly arranged with other instruments
-but my intention has been to keep the acoustic guitar as the leading
solo instrument in the tunes.
The recordings
are made on a 4-track porta studio in Skogsnäs,
a little village in the northern Swedish forests in the years 1991-1992.
Thanks to Stefan Nyberg
for making the solo parts on electric guitar at the tunes:
"Transformed jig"(A3) and "Missing"(B5).
Thanks to Fabian Scheffold for making the cover picture.
Numera
enbart på CD!
Här kan du höra / ladda ner hela albumet!
|
 |
EFTER
EGET VIS
(1995)
är en samling låtar, mestadels polskor, spelade på gitarr.
En del är hemmagjorda, andra har traditionellt ursprung.
Påpekas bör dock att de traditionella låtar jag spelar,
präglas av mitt eget spelsätt och även mitt eget sätt att tolka musiken.
Jag påstår mig därför inte representera musiken i sin ursprungliga form
utan snarare har jag inspirerats av de andra, mer traditionsbärande spelmän,
som tur nog velat verka för att bevara den nordiska folkmusiken.
Musiken bygger på gitarrspel i olika öppna stämningar.
Anledningen att jag mer och mer valt att övergå till öppen stämning
är bl.a. för att skapa en bordunstämning i musiken
och i viss grad skapa utrymme för ett friare melodispel.
Med andra ord. söka ett nytt spelsätt och en ny klangbild för gitarrmusiken,
inte minst i folkmusik-sammanhang.
Flertalet av låtarna är inspelade enbart med gitarr
medan vissa andra är arrangerade med flera instrument så som flera gitarrer,
slagverk eller synthesizers.
Intentionen har dock varit att låta den enkla gitarrens arrangemang
få förbli det grundläggande i musiken.
Ett stort tack till Olle Lindvall
som inspirerat mig mycket och som spelar gitarr på låtarna:
Tveksam schottis, Ploska eft. Pål-karl samt Strutt-polskan.
Likaså Göran Kunstbergs
som spelar Mora-harpa på den tveksamma schottisen som egentligen inte
alls är någon schottis.
Tillsammans utgör vi trion Drômba.
Inspelningarna är gjorda under åren 1993 -95.
Produktionen
finns både på kasset och som hembränd CD
Här kan du höra / Ladda ner hela albumet!
|
 |
VISOR
& GITARRMUSIK (1996)
är ett urval av några av de visor och låtar som jag framför när jag är
ute och spelar
"mitt eget program".
Låtspelet har sina musikaliska rötter i framför allt svensk och irlänsk
folkmusik
men mitt spelsätt är relativt eget.
Under årens lopp har jag mer och mer övergått till att spela i " öppen
stämning".
Det ger mig många gånger en fylligare klang och ett friare utrymme för
melodispelet,
något som jag funnit mycket användbart i modal musik, så som många polskor
och jigs.
Kort sagt så försöker jag finna en ny form för gitarrmusiken,
där melodi och klang kan samverka i sin fullhet.
Inspelningen är gjord i Köpenhamn, våren-95
Texter, musik* och inspelnig: Lucas Scheffold
*"Sparve lilla" är en traditionell polska från Värmland.
Enbart
kassett!
|
 |
Pictures
(1996)
is
a collection of music pieces that could be defined as soundscape or ambience
music.
Almost all of them are based on improvisations.
The music paints different modes and atmospheres.
Some times I use this music in connection with theatre or multimedia performance.
Therefore, this production is more like a composition of illustrations
then particular tunes.
In one word, it's more like "pictures".
PICTURES is a collection of some of those improvisations,
created and recorded in the years 1992-1996.
The early recordings are made on a quite simple equipment as a 4-track
portastudio
and with "old fashion" analogue synthesizers,
compered with the last recordings where I've been using multitrack recording,
sequencers and more digital technology.
Thanks to STEFAN NYBERG
for a very intensive and untuned guitar solo on "Calimba Improvisation"
(A4).
Thanks to LENNART "KONVALJEN" JOHANSSON
for playing the acordion on "Papalagi And God" (A5).
Thanks to HANNE SIBONI GRAVESEN for painting the cover picture.
Dreming
2
Musikstycket är en vidarearbetning på en sekvens jag gjorde
tillsammans med Stefan Nyberg,
i samband med Raja-teaterns Julsaga (Charles Dickens).
Sekvensen illustrerar den gamle Scrooge i sömnen då han besöks
av de tre julandarna.
Musikstycket skiljer sig emelertid avsevärt från originalet
som här endast ligger som bakgrund i ljudbilden.
Progress
Calimba Improvisation
Under denna inspelning gästades jag av Stefan Nyberg som inspelade ett elgitarrsolo.
Under inspelningen så gick en av strängarna av vilket gjorde att gitarren fullständigt tappade stämningen.
Däremot upplevde jag en helt annan och mycket viktigare stämning så jag gestikulerade ivrigt åt honom
att
fortsätta inspelningen. Det resulterade i ett ganska speciellt solo med en närv av sällan skådat slag.
-Tack, Stefan, för det!
Produktionen
finns både på kasset och som hembränd CD!
Här kan du höra / ladda ner hela albumet!
|
 |
A Collection
of Never Released Ideas
(1998)
During the time, I've been creating quite a lot of different music.
A little amount of my music has been produced in smaller editions like
demo tapes etc.
but most of my ideas ends up like stored ideas on tapes or in notes.
A lot of these pieces are just samples, short notes for coming compositions
but some ideas are almost completed.
Some time a composition newer gets released
because it does not really fit in to my main categories of my music,
(for example my guitar music, my songs, folk music or ambience improvisations).
That is the case with this collection!
This record is a collection of tunes, recorded but newer finalised or
defined in time to get produced in some way .
Later on, I thought it could be nice to release them anyway in a small
limited edition
to share them with other people to let the inspiration flow.
The record is a mixture in time and styles.
The recordings are made in the years 1993-1998
The Tracks 1 to 6 are recorded on a 4-track porta studio in Skogsnäs,
a little village in the north Swedish forests in 1993.
The other tracks are recorded at different places and at different times.
Most of these recordings are done in Christiania, Danmark around 1995
and then in some cases, finalised just before the release 1998.
These recordings are also made with a little bit more advanced technique,
as an 8-track recorder, sequencers and hard disc recording.
The guitar is my main instrument and quite often it is the basic instrument
in my arrangements.
Also this time, but in opposition to the most of my other productions,
I use a quite ordinary tuning on the guitars at the most of the numbers.
The keyboard is also a basic instrument on this album,
specially on the latest recordings where I've been using synthesizers
and sequencers.
It is maybe important to call your attention to one thing.
At the time when I recorded the music, it wasn't meant to be released
.
Therefore the music is far away from being marked by perfectionism.
Instead I decided to keep the original recordings in the way they once
were done.
Because the compositions them selves are the most important this time
and not so much the quality of performing it.
Anyway, here it is! A very limited edition of my never released ideas.
I hope you will enjoy it!
Enbart
CD!
Här följer några smakprov:
Afrodoria
Love Song Without Words
Manhattan
Success
The Returning Theme of Missing 1
The Returning Theme of Missing 2
Här kan du höra / ladda ner hela skivan!
|
Beställning av musik
De album jag idag försöker sälja är :
Ett Folk Teknologiskt Projekt (2014)
50kr./st. inkl. frakt
Notes without my Hands (2012)
50kr./st. inkl. frakt
Tid (2009)
100 kr./st + frakt
Blå Polskor (2006)
100 kr./st + frakt
Där utöver har jag eventuellt kvar några enstaka exemplar av de äldre albumen
på kassettband eller som hembrända CD-skivor.
Du är så klart välkommen att
beställa dessa album men jag har laggt ut dem på min MP3-albumsida
där du kan ladda hem dem gratis!
I fall du önskar beställa någon av dessa album så skicka ett mail till:
lucas@lucasscheffold.se
|